Alexa Daniela Munteanu

Ți s-a întâmplat și ție să te trezești brusc din somn, inima să-ți bată nebunește, iar sudoarea să-ți inunde fața?

Dacă îți sună cunoscut, înseamnă că nu ai un somn prea plăcut. În unele cazuri, trezirea bruscă din somn cu palpitații reprezintă o tulburare a somnului sau poate fi chiar si un atac de panică noaptea.

Aceasta este declanșată de diferiți factori, precum: anxietatea, consumul excesiv de cafeină, stresul acut, privarea de somn de peste 24 de ore, activitățile fizice epuizante, deshidratarea, consumul de alcool, anemia, coșmarurile, apneea în somn etc.

Cauze ale trezirii din somn cu palpitații

În acest articol vom dezbate pe larg fiecare factor declanșator.

1. Stres ridicat sau anxietate

Dupa cum deja stim, stresul ridicat sau anxietatea pot fi unele dintre principalele cauze ale trezirii bruște din somn însoțită de palpitații. Stresul reprezintă un răspuns fiziologic al organismului atunci când suntem expuși constant la stimulenți neplăcuți.

În astfel de situații, corpul eliberează cortizolul, hormonul stresului. Acest hormon poate crea dificultăți în ceea ce privește somnul liniștit.

Dacă trezirile bruște din somn se repetă pe o perioadă mai lungă de timp, îți recomandăm să consulți un medic specialist.

2. Dieta

Dieta pe care o avem este un principal factor ce influențează starea psihică pe care o avem, cu atât mai mult în ceea ce privește somnul și tulburările aferente acestuia.

Este important să știi că înainte de somn nu este recomandat să mănânci nimic, însă din păcate, este o regulă pe care foarte puțini dintre noi o respectă.

Iată care sunt elementele prezente în dieta noastră care pot influența calitatea somnului:

  • Consumul de zahăr inainte de culcare –  Să consumi zahăr înainte de culcare este una dintre cele mai mari greșeli pe care le-ai putea face. Acest aliment oferă corpului o doză grozavă de energie, care întârzie apariția somnului. Zahărul nu doar că te va face să adormi mai greu, dar te va face și să ai un somn foarte agitat, ceea ce îți poate provoca treziri bruște, însoțite de palpitații pe timpul nopții.
  • Cafeina – Dacă consumi cafea, sau alte băuturi și alimente care conțin cafeină, cu siguranță nu vei dormi bine. La fel ca și zahărul, cafeina oferă corpului o doză considerabilă de energie, ce afectează somnul și calitatea sa. (1)
  • Deshidratarea – Dacă dormi destul de puțin, mai puțin de 7 ore, cu întreruperi dese, ești foarte predispus/ă la deshidratare. Deshidratare este cauza mai multor afecțiuni, nu doar a somnului defectuos, ci și a oboselii, gândirii încetinite și oboselii.
  • Consumul de alcool – este posibil să crezi că din contră, alcoolul te va face să adormi mai rapid, nimic mai greșit! Atunci când este consumat cu măsură, alcoolul nu are efecte dăunătoare asupra organismului, și nici asupra odihnei. Însă atunci când devine o obișnuință și este consumat în exces, alcoolul îți va afecta profund somnul. Starea de euforie pe care alcoolul ți-o dă nu este același lucru cu relaxarea și odihna. Alcoolul te poate face să ai insomnii nopți la rând. Iar atunci când reușești să adormi, există mari șanse să te trezești pe timpul nopții, deshidratat, dezorientat și cu dureri de cap, cu o nevoie constantă de a merge la baie, și bineînțeles, îți va fi imposibil să mai adormi la loc. (2)
  • Anemia – Somnul necorespunzător este asociat de foarte multe ori cu anemia. Anemia se datorează în cea mai mare parte deficitului de fier, care provoacă sindromul “picioarelor neliniștite”, iar ca urmare, nu ne putem odihni.

3. Coșmarurile

Dacă se întâmplă să te trezești brusc din cauza coșmarurilor, trebuie să știi că nu este o simplă întâmplare, acestea au o cauză și pot fi tratate.

Uneori coșmarurile se pot datora anxietății, depresiei sau stresului, alteori cauza acestora sunt medicamentele (precum antidepresivele de generație nouă, antihipertensivele, medicamentele destinate sindromului Parkinson), se pot datora însă și lipsei de somn, evenimentelor traumatizante și abuzul de substanțe dăunătoare.

După ce ai găsit cauza coșmarurilor tale îți va fi extrem de ușor să te vindeci de acestea.

Poți încerca metode precum: terapia repetiției imaginilor (constă în schimbarea imaginară a acțiunii unui coșmar), practicarea de mindfulness, ia medicamente pentru coșmaruri și creează-ți un jurnal al viselor.

4. Apnee în somn

Apneea este o tulburare a somnului ce constă în oprirea respirației timp de 10 secunde atunci când dormim.

Dacă știi că sforăi în timpul somnului, iar dimineața te trezești obosit, cu toate că ai dormit ore bune și neîntrerupt, este foarte posibil să suferi de apnee în somn.

Cu siguranță și tu îți dorești să ai un somn profund, liniștit și fără întreruperi. Poți opta pentru medicamente propriu-zise sau pentru remedii naturale, din plante, precum ceaiurile, suplimentele alimentare etc. Pentru a alege cel mai potrivit tratament pentru tine, este recomandat să consulți un specialist. Si asta cât se poate de repede, deoarece studiile ne arată faptul că apneea crește semnificativ riscul de apariție al atacurilor de panică.(3)

Noi îți recomandăm ZenMaster! Te va ajuta 100% să-ți recapeți somnul odihnitor de care ai atâta nevoie.

ZenMaster

ZenMaster este un supliment alimentar, cu ingrediente naturale, ce are o mulțime de beneficii pentru organism. Efectele calmante pe care ZenMaster le are ajută și la menținerea unui somn mai profund.

ZenMaster este destinat înlăturării stărilor de depresie și anxietate. În plus, acesta este recomandat și pentru perioadele intense de muncă sau activitate psihică și efort fizic asociat.

ZenMaster are o mulțime de beneficii. Iată câteva dintre ele:

  • Îmbunătățește performanța cognitivă și activitatea cerebrală;
  • Îți oferă un boost de motivație;
  • Reduce pierderile de memorie;
  • Îmbunătățește capacitatea de învățare și de gestionare a problemelor.

Sursa:
1. Lisa Klevebrant, Andreas Frick, Effects of caffeine on anxiety and panic attacks in patients with panic disorder: A systematic review and meta-analysis, General Hospital Psychiatry, Volume 74, 2022, Pages 22-31, ISSN 0163-8343.

2. Joseph A. Himle, Elizabeth M. Hill, Alcohol abuse and the anxiety disorders: Evidence from the epidemiologic catchment area survey, Journal of Anxiety Disorders, Volume 5, Issue 3, 1991, Pages 237-245, ISSN 0887-6185.

3. Su, Vincent Yi-Fong et al. “Sleep Apnea and Risk of Panic Disorder.” Annals of family medicine vol. 13,4 (2015): 325-30. doi:10.1370/afm.1815.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *