Alexa Daniela Munteanu

Odată ce începe sezonul cald, unele persoane manifestă diferite simptome fizice și psihice neplăcute.

Astenia de primăvară debutează, așa cum îi spune și numele, primăvara.

Simptomele aferente acesteia sunt de slăbiciune generală, moleșeală, oboseală constantă și lipsa de motivație în activități generale.

Simptome ale asteniei de primăvară

Simptomele astenie de primăvară sunt descrise precum un cumul de senzații fizice și psihice, cel mai des întâlnite sunt:

  • Simptome asociate gripei și răcelii – cele mai întâlnite sunt febră și durerile de cap.
  • Oboseala constantă – Acest simptom se manifestă indiferent de cât de mult ai dormi și indiferent de ce stimuli energizanți alegi să folosești.
  • Tulburări alimentare – De obicei se manifestă prin in inapetență, adică lipsa poftei de mâncare.
  • Probleme cardiace – Pot apărea o mulțime de tulburări ale ritmului cardiac, dar și scăderea tensiunii arteriale.
  • Senzație de amețeală – Persoanele la care astenia de primăvară se face resimțită mai puternic, pot avea amețeli destul de des, cu toate că teoretic nu au un motiv întemeiat care să explici apariția acestor amețeli ce apar din senin.
  • Crampe musculare și dureri de oase – În timpul asteniei de primăvară te poți simții exact ca atunci când iei gripă, te dor mușchii, oasele, uneori simți că te doare chiar și pielea.
  • Căderea părului – Nu te panica, nu ai șanse să-ți pierzi părul definitiv. Însă din cauza stresului resimțit și a stărilor de anxietate ce nu-ți dau pace în timpul asteniei de primăvară, te poți confrunta și cu căderea părului.
  • Cei ce suferă de astenie de primăvară se pot simții epuizați atât psihic, cât și fizic – Pot dezvolta depresie, pot deveni irascibili și pot avea stări de confuzie generală și dificultăți de concentrare în acțiuni simple, zilnice.

Cum arată procesul asteniei de primăvară?

Creșterea luminii zilei și a caldurii

Este principalul factor ce declanșează astenia de primăvară. Acest lucru se datorează faptului că eram obișnuiți cu atmosfera perioadei reci, nu făceam prea multă mișcare, vedem destul de puțin lumina soarelui, iar temperaturile erau reci.

Faptul că vremea trece acum destul de repede treaba etapă la alta, provoacă dereglări ale organismului nostru. Mai ales că, odată ce vine căldura, ne spunem corpul unor activități fizice cu mult mai sporite.

De altfel, lumina excesivă produce o iritabilitate a hormonilor, provocând o creșterea a aportului de melatonină (substanță ce induce starea de somnolență) din corp.

Cu cat ochiul uman este mai expus la lumina soarelui, cu atât corpul produce mai multă melatonină, deci mai multă somnolență.

Dezechilibre în substanțele chimice ale creierului.

Acest lucru are loc datorită vremii călduroase, și a vitaminelor pe care le primim din natură, dar și a alimentației.

Mai ales că, pe timpul iernii tindem să consumăm alimente grele, bogate în grăsimi, la care renunțăm în cea mai mare parte atunci când vine căldura.

Sensibilitate la polen

Atât sensibilitatea la polen, dar și alte alergii, pot facilita apariția asteniei de primăvară. Vremea caldă ne face să ne expunem la polen, acarieni de praf, mucegai și alți factori la care putem fi alergici.

Potrivit unui studiu persoanele care sunt mai sensibile și sufera de diferite alergii sezoniere sunt mai predispuse să sufere și de astenie de primăvară, în comparație cu persoanele care nu au alergii.(1)

Alți factori de risc potențiali

Printre ceilalți factori ce ne fac mai sensibil la contactarea asteniei de primăvară se numără și: nivelul scăzut al endorfinelor (endorfinele sunt moleculele fericirii, care din cauza faptului că iarna nu suntem atât de expuși la lumină, se diminuează, iar efectul acestui lucru este vizibil primăvara); expunerea la stres în mod îndelungat (dacă pe lângă faptul că te-ai ales cu astenia de primăvară mai ești și o persoană expusă în mod continuu la stres, nu vei face altceva decât să înrăutățești simptomele asteniei).

Cum să faci față asteniei de primăvară?

Deși vei fi complet lipsit/ă de orice chef de a face ceva, este necesar să faci puțin efort și să ieși din starea în care te aflii. În mod obișnuit astenia durează de la jumătatea lunii februarie, până la sfârșitul lunii martie. Însă tu poți să ieși din această perioadă mult mai repede! Iată cum:

  • Încearcă să adormi la aceeași oră – Ciclul de somn este unul dintre factorii primordiali în ceea ce privește vindecarea asteniei de primăvară. Deși se poate întâmpla să te simți obosit în continuare, faptul că ai o rutină de somn echilibrată te va ajuta ușor-ușor să îți revii.
  • Fă-ți timp pentru a activitați fizice – Sportul și activitatea fizică constantă nu doar că ne îmbunătățesc forma fizică și rezistența, ci ne îmbunătățesc calitatea vieții din toate punctele de vedere. Atunci când avem activitate fizică, corpul produce anumite molecule și substanțe chimice în creier, ce ne fac să fim mai pozitivi, ne dau o stare bună și ne fac mult mai energici.
  • Încearcă să meditezi – Meditația te va ajuta cu siguranță în ceea ce privește liniștea lăuntrică. Te va ajuta să te calmezi atunci când ai stări de agitație, să îți înțelegi mai bine gândurile și stările, În plus, meditația te va ajuta și să reacționezi mai bine la factorii din jur.
  • Adoptă o dietă echilibrată – Mâncarea sănătoasă nu-și arată efectele doar în ceea ce privește exteriorul corpului, ci și în ceea ce privește interiorul. O dietă corespunzătoare te va face să te simți mai energic/ă și să fii mai pozitiv/ă.

Tratamentul asteniei de primăvară

Există două metode prin care poți trata astenia de primăvară, tratamentul medicamentos sau terapia cognitiv-comportamentală.

1. Terapia cognitiv-comportamentală

Ajutorul unui terapeut te va scăpa cu siguranță de astenia de primăvară. Întrebările și tacticile pe care acesta le va aborda îți vor “deschide ochii” și te vor face să ai o altă perspectivă asupra vieții și asupra întregii situații.

2. Medicamentația

Este foarte asemănătoare cu medicamentația destinată persoanelor ce suferă de anxietate sau depresie. În funcție de gradul de gravitatea al asteniei tale de primăvară, un specialist îți va recomanda un tratament potrivit nevoilor tale.

Atunci când simptomele sunt relativ reduse, poți apela la tratamentele naturiste. Când astenia de primăvară începe să ia amploare, este deja momentul să recurgi la terapie, iar mai apoi, dacă aceasta nu dă roade, la medicamentație.


Sursa:
1. Akram F, Jennings TB, Stiller JW, Lowry CA, Postolache TT. Mood Worsening on Days with High Pollen Counts is associated with a Summer Pattern of Seasonality. Pteridines. 2019;30(1):133-141. doi:10.1515/pteridines-2019-0016.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *